Thailand, Laos, Cambodja en terug naar Australië!

28 april 2017 - Mataranka, Australië

Hallo lieve mensen,

Hier weer eens even een bericht vanuit Australië.

Ja, ik ben weer terug in Australië. Op dit moment zit ik in Mataranka. Een dorpje (1 straat) zo'n 500 km onder Darwin. Oftewel: the middle of nowhere.

In Januari ben ik hier met Linda geweest als gast in een homestead. Nu ben ik terug maar dan als werknemer. Over 2,5u ga ik beginnen met m'n eerste dienst! Dat zal een klap geven haha! Ik ga serveren, barwerk doen en wat schoonmaak werkzaamheden. Ben heel benieuwd! http://www.matarankahomestead.com.au

Gisteravond ben ik hier aangekomen. Na een busreis van 7 uur. Ik kreeg een ontzettend warm welkom met een dikke knuffel en koude biertjes. Heerlijk! En precies wat ik nodig had want was toch wel een beetje nerveus.

Ik heb hier mijn eigen kamer met badkamer. Super relaxed!! Een eigen kamer heb ik nu al 7,5e maand niet gehad!

Het plan is om hier een maand of 3 te blijven. Een nieuw avontuur! Ben heel benieuwd!

Mijn laatste bericht was zo'n 2 maanden geleden. Ik stond toen op het punt om naar Thailand te vertrekken. 3 dagen geleden ben ik weer geland in Darwin.

Ik ben in noord-Thailand, Laos en Cambodia geweest. Een heerlijke tijd gehad! Super lieve mensen ontmoet, gave dingen gedaan en genoten van de chaotische, Aziatische cultuur.

Als ik alles zou vertellen wordt het weer een veel te lang verhaal dus zal het bij de highlights houden.

In Thailand was dat absoluut Pai. Een dorpje in het noorden. Ik sliep daar in een openlucht dorm en als ik m'n ogen opendeed keek ik uit op de bergen, met een enorme witte Boeddha die daar lekker zat te zitten, en de rivier. De omgeving daar was prachtig! We hebben gehiked en scooters gehuurd. Iedere avond was er een kampvuur waar iedereen bij elkaar kwam en het ook daadwerkelijk met elkaar kon vinden!

Chiang Mai was ook een hoogtepunt. We zijn daar 's avonds met een scooter naar een tempel op een bergtop gereden. De tempel zelf is een echte toeristenspot maar nu was er niemand! Het was zo mooi! Zo sereen met honderden belletjes die in de wind tinkelden en de paar monniken die er aan het bidden waren.

Ok, Ayutthaya moet ook genoemd worden! Het stadje met alle tempel ruïnes waar ik, als echte Dutchie, een dag heb rond getoerd op de fiets.

Toen met de slowboat naar Laos. 2 dagen over de mekong river. Prachtige uitzichten en geweldige mensen ontmoet! Met dezelfde mensen heb ik heel Laos doorgereisd.

Laos is fantastisch qua natuur! Jammer vond ik dat alle toeristen exact dezelfde route volgen. Je komt elkaar overal weer tegen. Uiteraard kun je als avonturier wel van de gebaande paden af maar dat heb ik nu niet gedaan.

Hoogtepunten waren de slowboat, het tuben in Vang Vieng; heel de dag in een rubber band ronddobberen over de rivier met een biertje in de hand , de Thakhek loop; 450 km in 3 dagen op de scooter. Prachtige landschappen, grotten en veel lol met de fantastische groep waarmee ik was! En de 4000 islands in het zuiden van Laos. Wederom prachtige natuur (zie foto's) en een dag in de kajak rond gepeddeld.

Vanuit de 4000 islands ben ik de grens overgestoken naar Cambodja. Dat was nog een heel avontuur. Eerst met het bootje terug naar het vasteland. Toen een bus naar de grens vinden. Omdat ik het zo goedkoop mogelijk wilde houden (cheap ass backpackers!) wilde ik niet met de toeristenbus maar mijn eigen vervoer vinden. Dat ging dus mis haha. Een locale bus dropte mij (en ong 5 gelijkgestemden) in the middle of nowhere. 'Oh, de grens?' Verkeerd begrepen blijkbaar. Na een uur stressen en proberen te liften vonden we een lift. Echter, de politie haalde ons direct weer uit de laadbak. Het is blijkbaar illegaal om toeristen naar de grens te brengen. Uiteindelijk private vervoer kunnen regelen via een kerel bij een wegrestaurant. Duurder uit uiteindelijk maar goed, we konden op weg!

In Cambodja was het hoogtepunt zeker Sihanoukville! 8 jaar geleden ben ik al in Cambodja geweest dus Angkhor Wat stond niet meer op het programma. Sihanoukville is in het zuiden. Een paradijs aan het strand! Heerlijk! En on top was het ook nog Khmer nieuwjaar! Een feest van 3 dagen waarbij de locale bevolking helemaal gek wordt. Het idee is: harde muziek, bier en babypoeder haha. Overal!! Was een mooi feestje haha .

En nu dus weer terug in Australië! Het schrijven van dit bericht heeft wat tijd gekost en inmiddels heb ik er al 2 diensten opzitten en ik vind het leuk! Ik werk voornamelijk achter de bar en in de bediening. Het is allemaal heel relaxed dus over etiquette hoef ik me geen zorgen te maken. Werk lekker in m'n korte broek en stapel al het servies gewoon op zoals ik dat thuis zou doen. De Aussies leren me allerlei nieuwe coctails en willen allemaal een praatje maken. Gezellig en relaxed dus. Ik denk dat ik me hier wel een tijdje kan vermaken!

Dat was m weer! Allemaal gefeliciteerd met de koning en in het bijzonder 'hiep hiep hoeraaa' voor mijn grote lieve broer! Heel veel plezier met kingsday en tot de volgende!

Kus!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ilona:
    28 april 2017
    Waaw...en heerlijk weer te lezen sara..
  2. John Hameleers:
    28 april 2017
    Sara wat een prachtige reis. De ervaringen zijn onuitwisbaar en vormen je. Heel leuk om weer iets te lezen van je avonturen. Geniet van de komende maanden en ik wacht op je volgende verhaal.
  3. Tijmen:
    28 april 2017
    Heerlijk en gaaf! leuk om weer te lezen. Geniet ervan Saar
  4. Margaretha:
    Lieve Sara
    Nou wat een avontuur daar, om zo verder te trekken. Je ziet veel van de wereld, leert de wereld ook wel door allerlei wisselende brillen zien. Dan ergens gedropt worden met een goedkoper busje.....gelukkig ben je dan niet alleen. Stranden, tempels en vooral veel mensen.....en nu dan weer aan het werk......leuk om dit allemaal te lezen en wat foto's te zien....ga door , ga door! Groetjes ook van Jur, liefs Margaretha
  5. Monique en Wouter:
    1 mei 2017
    Lieve Sara
    Geniet maar heerlijk verder hoor en ik geniet van al je verhalen.Hier gaat alles goed van je vader zal je alle verhalen wel gehoord hebben dat ze het allemaal geweldig hebben gehad in Zweden en nu gaat alles weer in het gareel. Ik zie weer uit naar je nieuwe avonturen
    Dikke kus en knuffels Monique en Wouter
  6. Nicolette:
    9 mei 2017
    Lieve Sara, wat geweldig om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Wat doe je het fantastisch daar: houwe zo! Liefs, Nicolette